در غار گرگ

 

درون غار گرگ (اعتبار تصویر: Charlie Bracken)

سحابی بازتابی مرموز آبی که در کاتالوگ‌ها با عنوان VdB 152 یا Ced 201 یافت می‌شود، بسیار کم‌نور است. این سحابی در لبه‌ی سحابی تاریک بارنارد 175 و در یک فضایی غبارآلود قرار گرفته که به آن غار گرگ نیز گفته می‌شود. پدیده‌های کیهانی واقع‌شده در مرکز این تصویر در فاصله‌ی 1400 سال نوری از شمال کهکشان راه‌شیری و در صورت فلکی قیفاووس قرار دارند.

در نزدیکی لبه‌ی یک ابر بزرگ مولکولی، مجموعه‌ای از گردوغبار بین‌ستاره‌ای در این ناحیه، باعث جذب و پراکندگی نور ستاره‌های پس‌زمینه شده و باعث می‌شود که این ستاره آبی به‌نظر برسد. همچنین تابش فرابنفش این ستاره‌ها باعث ایجاد نوری کم‌سو و متمایل به قرمز در گردوغبار سحابی می‌شود. اگرچه ستاره‌ها در ابرهای مولکولی شکل می‌گیرند، اما به‌نظر می‌رسد که این ستاره به‌طور تصادفی در این منطقه سرگردان بوده‌است؛ زیرا سرعت اندازه‌گیری‌شده‌ی آن با سرعت ابر بسیار متفاوت است.

سحابی تاریک و متراکم LDN 1221، در قسمت بالا و سمت راست تصویر قابل مشاهده است؛ درحالی‌که سحابی سیاره‌نمای، دنگل هارتل 5، در مرکز این تصویر پررنگ‌تر به چشم می‌خورد. همچنین می‌توانید نور نشری مایل به قرمزی را که احتمالا از بقایای یک ابرنواختر باستانی به جا مانده‌است، در کنار مجموعه‌ای متراکم از گرد و غبار، از قسمت سمت راست پایین تا سمت چپ بالا مشاهده کنید.

منبع:APOD

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *