مرگی شبیه به مرگ خورشید

تلسکوپ فضایی هابل تصویری جدید از بقایای یک سیستم ستاره‌ای در حال مرگ به نام NGC 2371/2 را ثبت کرده‌است. این سیستم ستاره‌ای درون صورت فلکی دوپیکر (Gemini) قرار دارد.

در ابتدا، اخترشناسان تصور می‌کردند که این سیستم ستاره­‌ای در حال مرگ، دو جرم مجزا هستند؛ اما واقعیت این است که این سیستم تنها شامل یک ستاره می‌باشد. این پدیده به دلیل پوسته‌ای گازی در اطراف ستاره، اتفاق می‌افتد که توسط سحابی سیاره‌ای تشکیل شده‌است. از آن‌جا که این پوسته ساختار متقارنی دارد؛ باعث می‌شود مانند دو خورشید در حال مرگ به نظر برسند. می‌توانید این دوگانگی را در عکس بالا مشاهده نمایید. به‌نظر می‌رسد که یک ستاره‌ی در حال مرگ در سمت راست بالا و یکی در سمت چپ پایین عکس وجود دارد. NGC 2371/2 از یک ستاره­‌ی خورشید‌مانند تشکیل شده‌ که لایه‌های بیرونی خود را پس از مرگش منفجر و به بیرون پرتاب کرده و بقایای داغ ستاره‌ای را از خود به جای گذاشته‌است.

درخشش این سیستم به خاطر برهم‌کنش تابش این ستاره‌ی در حال مرگ با گردوغبار کهکشانی  اتفاق می‌افتد. سرانجام این بقایای ستاره‌ای خنک شده و یک کوتوله‌ی سفید تشکیل خواهندداد و لبه‌هایی که در عکس مشاهده می‌کنید؛ به‌طور کامل از بین خواهندرفت. خورشید ما نیز چنین سرنوشتی دارد و در آینده به یک کوتوله‌ی سفید تبدیل خواهدشد. 

منبع: Astronomy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *