کهکشان بزرگ فرفره

یکی از آخرین ورودی های فهرست معروف چارلز مسیر، کهکشان مارپیچی بزرگ و زیبا M101 است که قطعا یکی از جالب توجه ترینهای این لیست است. با قطری حدود 170000 سال نوری این کهکشان ابعادی بسیار بزرگ در حدود دو برابر کهکشان راه شیری دارد.

M101 همچنین یکی ازاصلی ترین سحابیهای مارپیچی بود که با تلسکوپ بزرگ قرن نوزدهم، (the Leviathan of Parsonstown)، توسط Lord Rosse مشاهده شد. در عوض، این تصویر را از ترکیب چند طول موج از این کهکشان می بینید که توسط تلسکوپهای فضایی که در قرن بیست و یکم به فضا فرستاده شده، ثبت شده است.

رنگ ها از پرتوهای X تا طول موج های مادون قرمز (انرژی بالا تا پایین) کدگذاری شده است، داده های تصویر از رصدخانه پرتو ایکس Chandra  گرفته شده است. داده  های مربوط به چاندرا به رنگ بنفش، Galaxy Evolution Explorer به رنگ آبی، تلسکوپ فضایی هابل (زرد) و تلسکوپ فضایی Spitzer (قرمز) هستند. در حالی که داده های اشعه X موقعیت گازهایی با  چند میلیون درجه دما را در اطراف ستارههای منفجر شده ، سیستم های ستاره دوتایی، ستاره نوترونی و سیاه چاله ها را را ردیابی می کنند، داده های انرژی پایین تر دنبال ستاره ها و گرد و غبارهایی هستند که بازوهای مارپیچی بزرگ M101 را تشکیل داده اند.

M101 با نام کهکشان فرفره نیز شناخته میشود، و در حدود 25 میلیون سال نوری با ما فاصله دارد و در صورت فلکی شمالی خرس بزرگ قرار دارد.

منبع:APOD

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *